«Я не хочу, щоб ходіння до школи заважало моїй освіті»
Марк Твен
Ми звикли до думки, що державна школа – це політичний організм, з якого учні мають вийти з однаковими думками та поглядами. Освіта почала розглядатися як «вкладання державного капіталу, що сприяє подальшому розвитку економічного життя суспільства». Саме тому в нашій країні для визначення рівня освіти існує «державний стандарт», який перевіряється за допомогою іспитів (тестування) через порівняльні оцінки після закінчення школи.
Однак сучасні батьки повинні розуміти, що вміння здати підсумкові тести після закінчення школи – це далеко не найважливіший показник «сильного» процесу навчання.
У підборі старшої школи або ліцею для підлітків найактуальнішим питанням є здатність навчального закладу не тільки відкрити та виростити індивідуальність кожного учня та його здібності, а й зуміти не заглушити та не вбити той імпульс пізнання та творення, який був так виразно присутній у початковій школі. Як ніколи, сьогодні важливо, щоб до кінця навчання в середній школі юнаки та дівчата навчилися усвідомлювати себе та застосовувати свої знання відповідно до своїх намірів, ґрунтуючись на самостійному мисленні та внутрішній свободі.
Саме такий підхід до виховання та навчання дітей є ключовим у «Вільному гуманітарному ліцеї» (9-12 класи «Вільної школи «АСТР»).
Нічого в старшій школі не є випадковим, і кожен момент у навчанні будується не з урахуванням обов'язкової державної програми, а з урахуванням індивідуальних здібностей дитини та необхідності знань для її майбутньої практичної діяльності.
Вільна школа «АСТР» – це мікрокосм культур людства, де кожна дитина – окрема цивілізація, неповторна зірка, першопрохідник та герой.
Тут, попри все, зароджується нова людина «в ролі самої людини» – високоорганізована, яка знає свою історію, шанує традиції свого народу, вміє замислитися, володіти своєю волею, своїми прагненнями і любити світ, в якому вона має жити і врятувати!
На що варто звернути увагу батькам, які зацікавилися нашим Вільним гуманітарним ліцеєм для свого непередбачуваного, не такого, як усі, тінейджера?
Це означає, що основним завданням нашої школи є збереження в кожній людині дитини, незалежно від віку. Головним, на що варто звернути увагу батькам, які підбирають старшу школу для підлітка, є те, наскільки в школі викладачі вміють зберегти той унікальний дитячий інтерес пізнання в кожному учневі якомога довше, тому що «дорослішання» з погляду психології вбиває людину не лише зовні, фізично, а й внутрішньо, духовно, як творчу особистість.
У зв'язку з цим у нашій старшій школі не стоїть питання про "виконання держстандарту", а ставиться завдання, спираючись на інтерес і свободу кожного учня, – дати освіту, яка буде ширшою і глибшою, ніж передбачає державний стандарт. Саме тому весь процес навчання будується «епохальними блоками», що дозволяють «завантажити» учня в дослідницьку діяльність, зробити його першовідкривачем або сміливим експериментатором, який вміє спостерігати, помилятися і вільно мислити, а в результаті висловлювати своє власне судження, яке формує усвідомлене ставлення до світу та власного життя. Це цікаво! Розклад у випускному класі складається індивідуально для кожного учня з урахуванням його здібностей та вибору майбутньої професії.
У нашому ліцеї працює не просто високопрофесійний колектив педагогів-новаторів, закоханих у свою справу, а колектив життєрадісних та духовно підкованих вчителів, які йдуть у ногу з часом. Основним принципом роботи кожного фахівця є формування власного ясного погляду на світ у кожного учня. Наші спеціалісти вміють викладати так, щоб центром уроцю був не вчитель, який нагадує довідник і говорить лише "строго по суті", а сам навчальний предмет як частина дивовижного світу, з яким учні хочуть спілкуватися самостійно!
Ми говоримо російською! Викладання ведеться російською мовою, але паралельно вивчається і українська мова.
Це цікаво і це правда! Наші випускники чудово справляються з усіма випускними тестами з української мови!
Вміти сьогодні говорити на різних мовах – це не бажання і не примха, це необхідність! Адже мова – це душа народу! І тільки той, хто вміє говорити чужою мовою, здатний пізнати душу різних народів і стати миротворцем!
У ліцеї для всіх учнів англійська мова також є обов'язковою, як і російська! Крім англійської, учні мають можливість вивчати на вибір другу іноземну мову: французьку, іспанську, німецьку.
Адже одним із важливих принципів роботи нашої старшої школи є довіра. Довіра і ще раз довіра!
У нас ніхто нікого не змушує вчитися. Це справа кожного! Кожен усвідомлено відвідує школу, із задоволенням навчається, бо це цікаво, бо це потрібно; кожен самостійно досягає успіху і не потребує контролю з боку батьків. Тут усі один одному довіряють і допомагають! Батьки, як і вчителі, мають стати союзниками, а не контролерами!
У ліцеї діє авторська 100-бальна система оцінювання, яка дозволяє оцінити кожного учня не лише за знання, а й за активність, працьовитість, культуру поведінки. Крім того, кожен семестр спеціалісти готують розгорнуті «характеристики–звіти» про виконану спільну роботу за весь період навчання, пишуть вірші, присвячені подвигам учнів. У своїх характеристиках вчителі старших класів звертаються до дітей, а не до батьків, тому що це спільне підбиття підсумків, це «потаємна» розмова з підлітком про те, що йому вдалося, що не виходить зовсім і як надалі це можна виправити.
Приймаючи участь у «РЕЙТИНГУ УСПІХУ В НАВЧАННІ», кожен може досягти найвищих результатів, отримати звання «Кращий учень року» і тим самим надалі навчатися безкоштовно. І це під силу кожному!
Всі учні старшої школи, як і всі вчителі, постійно беруть участь у креативній діловій бізнес-грі «Всі у твоїх руках».
Ця «гра» дозволяє не тільки весело вивчити свої права та обов’язки як громадянина, зрозуміти, як досягти в майбутньому успіху у своїй професійній діяльності, а й дає можливість протягом навчання у школі заробити стипендію для подальшої освіти чи створення власного бізнесу (свій власний капітал, який видається після закінчення школи).
Школа – це не лише навчання! Наші ліцеїсти кажуть: «Сумувати нам ніколи!» І це правда, бо щодня у школі насичений важливими подіями та відкриттями. Тут кожен має можливість проявити себе та допомогти іншим.
Завдяки нашій театральній студії «ОЛЕАНДР», яку ведуть талановиті артисти Одеських театрів, кожен ліцеїст має можливість брати участь в унікальних театральних проектах. Вміти перевтілюватися, співати, гарно говорити, танцювати та просто сміливо вийти на сцену перед масою людей – хіба це не чудово?
Мало хто не чув в Одесі про спектаклі, які ставляться в школі «АСТР» до Нового року, Різдва або до дня народження школи в травні. Вони беруть участь і учні школи, і батьки учнів, і вчителі, і артисти театру, і навіть випускники минулих років! ТЕАТР – це наше диво, те, без чого школа не може існувати, тому що кожна вистава – це чари, «ліки» від багатьох хвороб.
«Немає кращого і важливішого уроку в школі, ніж театральна постановка! Ми можемо довго говорити про те, якою має бути сьогодні молода людина, а можна просто дати їй роль і відправити на сцену. І це може стати кращим моментом у її вихованні!» – каже наш керівник, директор школи, кандидат психологічних наук Ольга Русланівна Боделан.
Нам тісно у стінах школи, тому ми постійно перебуваємо в русі! Та й хіба можна дізнатися щось про світ тільки з підручників та фільмів? Щороку наші учні вирушають у подорож різними куточками світу. Ми неодноразово підкорювали найвищі гори Криму та українських Карпат.
Саме тому у старшій школі велика увага приділяється спорту, музиці та художньому ремеслу. Діти щодня займаються спортом, бальними танцями, рецитацією та евритмією.
Неймовірно, але це так!
Кожен ліцеїст обов'язково грає на флейті, на гітарі, фортепіано, і всі без примусу співають у хорі.
Найцікавішими та кориснішими з точки зору самих дітей вважаються уроки живопису, скульптури, різьблення по дереву та каменю, ткацтво та майстерня ляльок – маріонеток.
Залишатися завжди здоровими, вірити в себе, бути працьовитою і творчою особистістю, з любов'ю братися за будь-яку справу заради інших і доводити самому собі, що на твоєму шляху немає перешкод, які ти не подолав би – ось ті якості, якими в підсумку має володіти кожен випускник «Вільної школи «АСТР»!